Documents et outils
La page « Documents et outils » de l'ARES vous permet de rechercher et d'accéder facilement aux documents, médias et outils essentiels liés à l'enseignement supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles.
Comment optimiser votre recherche ? Indiquez un ou plusieurs mots-clés, puis affinez les résultats à l'aide des filtres (ou inversement) OU utilisez les guillemets pour chercher une expression exacte.
Il est possible de réinitialiser la recherche en supprimant les critères de filtres.
8 résultat(s)
8 résultat(s)
Universities in Action: Adapting Support, Strengthening Integration, Defending Freedom
Event by the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation – "Universities in Action: Adapting Support, Strengthening Integration, Defending Freedom", June 3d, 2025, Brussels
In a world where academic freedom is increasingly under threat, an event organised in Brussels by the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (SAR FWB) brought together academic institutions, public actors, and international organisations around a common goal: to strengthen support systems for at-risk researchers and reaffirm universities’ commitment to academic freedom.
Three main themes structured the discussions: how to adapt support mechanisms to the realities of displaced researchers, how to foster their long-term integration into French-speaking academic communities, and how to uphold academic values in international partnerships.
The discussions highlighted deep human challenges faced by displaced individuals: loss of academic recognition, emotional uprooting, and pressure for rapid integration. International, European and local programs were presented, showcasing various approaches - from emergency hosting to long-term support - with particular attention to language, career transition, and mental health.
The event also raised sensitive questions: how to approach partnerships with institutions in countries where academic freedom is violated? How to distinguish individual collaborations from institutional commitments? And how to ensure that researchers themselves do not become collateral victims of these decisions?
This moment of collective reflection allowed for the sharing of inspiring practices, strengthening of synergies among stakeholders, and reaffirmation of a strong conviction: universities must remain places of refuge, dialogue, and rebuilding.
Download the full report in English
Les universités en action : adapter le soutien, renforcer l'intégration, défendre la liberté
Événement de la section Scholars at Risk en Fédération Wallonie-Bruxelles – « Les universités en action : adapter le soutien, renforcer l'intégration, défendre la liberté », 3 juin 2025, Bruxelles
Dans un monde où les libertés académiques sont de plus en plus menacées, un événement organisé à Bruxelles par la section Scholars at Risk en Fédération Wallonie-Bruxelles a réuni institutions académiques, acteurs publics et organisations internationales autour d’un objectif commun : renforcer les dispositifs d’accueil pour les chercheur·euses en danger et réaffirmer l’engagement des universités en faveur de la liberté académique.
Trois grands axes ont structuré les échanges : comment adapter les mécanismes de soutien aux réalités des chercheur·euses déplacé·es, comment favoriser leur intégration durable dans les communautés académiques francophones, et comment préserver les valeurs académiques dans les partenariats internationaux.
Les discussions ont mis en lumière des défis humains profonds rencontrés par des personnes déplacées : perte de reconnaissance académique, déracinement émotionnel, pression à l’intégration rapide. Des programmes internationaux, européens et locaux ont été présentés, illustrant des approches variées - de l’accueil d’urgence à l’accompagnement sur le long terme - avec une attention particulière portée à la langue, à la reconversion professionnelle et à la santé mentale.
L’événement a aussi soulevé des questions sensibles : comment aborder des partenariats avec des institutions dans des pays où la liberté académique est bafouée ? Comment distinguer les collaborations individuelles des engagements institutionnels ? Et comment éviter que les chercheur·euses eux-mêmes ne deviennent des victimes collatérales de ces décisions ?
Ce moment de réflexion collective a permis de partager des pratiques inspirantes, de renforcer les synergies entre acteur·rices, et de réaffirmer une conviction forte : les universités doivent rester des lieux de refuge, de dialogue et de reconstruction.
Télécharger le compte-rendu complet en français
Universities in Action: Defending Academic Freedom & Supporting At-Risk Scholars
Every day, scholars around the world face threats to their safety, their research, and their freedom to think, teach, and speak. Universities and other higher education institutions have a responsibility - not just to offer refuge, but to create real opportunities for these scholars to rebuild their careers and contribute to academic life.
On June 3d, 2025, in Brussels, join key academic leaders, experts, and at-risk scholars themselves for an essential conversation on how higher education institutions can effectively support at-risk scholars, foster their integration in a French-speaking academic environment, and uphold academic freedom in an increasingly challenging global landscape.
This event, co-organised by the members of the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (CRef, ARES, ULB, UCLouvain, and ULiège), will offer inspiring insights, practical recommendations, and a space for meaningful exchange, culminating in a networking reception intended to build connections with peers and experts working at the forefront of academic freedom.
Programme highlights:
- Adapting support to crises: how can organisations and universities adapt their support mechanisms to the diverse and evolving crises faced by scholars at risk?
- Integrating scholars at risk in the French-speaking academic environment: what are the key barriers and good practices to the integration of displaced researchers in French-speaking institutions?
- Preserving academic freedom in partnerships: how can universities navigate the balance between international collaboration and ethical considerations?
Registration is mandatory – don’t miss out !
Secure your spot now by filling out the registration form.
Registrations are open until 20 May 2025.
We hope you’ll join us for this important discussion and we encourage you to share this event with anyone in your network who might be interested.
Universities in Action: Defending Academic Freedom & Supporting At-Risk Scholars
Every day, scholars around the world face threats to their safety, their research, and their freedom to think, teach, and speak. Universities and other higher education institutions have a responsibility - not just to offer refuge, but to create real opportunities for these scholars to rebuild their careers and contribute to academic life.
On June 3d, 2025, in Brussels, join key academic leaders, experts, and at-risk scholars themselves for an essential conversation on how higher education institutions can effectively support at-risk scholars, foster their integration in a French-speaking academic environment, and uphold academic freedom in an increasingly challenging global landscape.
This event, co-organised by the members of the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (CRef, ARES, ULB, UCLouvain, and ULiège), will offer inspiring insights, practical recommendations, and a space for meaningful exchange, culminating in a networking reception intended to build connections with peers and experts working at the forefront of academic freedom.
Programme highlights:
- Adapting support to crises: how can organisations and universities adapt their support mechanisms to the diverse and evolving crises faced by scholars at risk?
- Integrating scholars at risk in the French-speaking academic environment: what are the key barriers and good practices to the integration of displaced researchers in French-speaking institutions?
- Preserving academic freedom in partnerships: how can universities navigate the balance between international collaboration and ethical considerations?
Registration is mandatory – don’t miss out !
Secure your spot now by filling out the registration form.
Registrations are open until 20 May 2025.
We hope you’ll join us for this important discussion and we encourage you to share this event with anyone in your network who might be interested.
Projets d'amorce et de valorisation 2026
Appel à projets 2026
/ Appel à projets d'amorce et de valorisation 2026
Ouverture : 14 octobre 2025
Date limite du dépôt du dossier à l'ARES : 16 janvier 2026 à 12h (heure belge, UTC+1)
->Information aux candidat·es : veillez aux échéances internes de vos établissements qui peuvent être antérieures à cette date.
Qui peut soumettre un projet et avec qui ?
Le projet doit être déposé par une personne membre d’un établissement d’enseignement supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles avec, au moins, un ou une partenaire dans un établissement d’enseignement supérieur d’un pays de la liste ci-dessous et, au moins pour les projets de valorisation, un autre acteur de la coopération non gouvernementale en Belgique.
Un seul projet par promoteur ou promotrice, par catégorie et par appel.
Les pays éligibles ?
- En Afrique : Bénin, Burkina Faso, Burundi, Cameroun, RD Congo, Madagascar, Maroc, Niger, Rwanda, Sénégal.
- En Amérique du Sud et Caraïbes : Bolivie, Cuba, Équateur, Haïti, Pérou.
- En Asie du Sud-Est : Cambodge, Philippines, Vietnam.
Durée ?
1 an ou 2 ans.
Budget ?
Maximum 40 000 € pour les projets de 1 an - Maximum 80 000 € pour les projets de 2 ans.
Détails de l'appel
Télécharger le document d’appel 2026.
Comment soumettre un projet ?
- Le dépôt d’un projet se fait en ligne via la plateforme GIRAF.
- Pas encore de compte GIRAF ? Créer un compte.
- Le lien de création d’un formulaire de projet est communiqué par la cellule de coopération/relations internationales de l’établissement de la Fédération Wallonie-Bruxelles de la personne coordonnatrice du projet. Le formulaire doit être ouvert par la personne coordonnatrice de la proposition.
- Guide GIRAF du candidat
Les propositions de projets doivent inclure :
- les coordonnées de toutes les parties prenantes ;
- le formulaire de proposition de projet complété ;
- le canevas du budget détaillé.
Ces documents seront uploadés sur GIRAF.
Critères d'évaluation
- Alignement avec les objectifs des projets d’amorce
- Pertinence des objectifs dans le contexte du projet
- Caractère inédit/innovant/original de la proposition (en termes de concepts / méthode / domaine / institution / etc.)
- Adéquation entre les objectifs, les résultats attendus et les activités
- Adéquation entre les moyens mobilisés (humains et financiers) et les objectifs
- Qualité scientifique et/ou pédagogique (qualité de la méthode, rigueur, lien avec l’état de l’art, etc.)
- Équilibre des contributions, compétences, et complémentarité des partenaires
- Perspectives à l’issue du projet
- Alignement avec les objectifs des projets de valorisation
- Pertinence des objectifs dans le contexte du projet
- Caractère inédit/innovant/original de la proposition (en termes de concepts / méthode / domaine / institution / etc.)
- Adéquation entre les objectifs, les résultats attendus et les activités
- Adéquation entre les moyens mobilisés (humains et financiers) et les objectifs
- Qualité scientifique et/ou pédagogique (qualité de la méthode, rigueur, lien avec l’état de l’art, etc.)
- Équilibre des contributions, compétences, et complémentarité des partenaires académiques et non-académiques
- Perspectives à l’issue du projet
Calendrier complet
14 octobre 2025 : Diffusion de l'appel
12 janvier 2026 à 16h (heure belge, UTC+1) : Date limite pour ouvrir un nouveau formulaire
16 janvier 2026 à 12h (heure belge, UTC+1) : Date limite pour la soumission définitive des projets
Mai 2026 : Sélection des projets
Septembre 2026 : Démarrage des projets
Documents utiles
EN SAVOIR + : contactez l'ARES : a-v@ares-ac.be
Start-up and Promotion Projects 2026
Call for projects 2026
/ Call for Start-up and Promotion Projects 2026
Opening: 14 October 2025
Deadline for submitting applications to ARES: 16 January 2026 at 12 noon (Belgian time, UTC+1)
->Information for applicants: please note that your institutions may have internal deadlines that are earlier than this date.
Who can submit a project and with who?
The project must be submitted by a member of a higher education institution in the Wallonia-Brussels Federation with at least one partner in a higher education institution in one of the countries listed below and, at least for Promotion Projects, another non-governmental cooperation actor in Belgium.
Only one project per promoter, per category and per call for proposals.
Eligible countries?
- In Africa: Benin, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, DR Congo, Madagascar, Morocco, Niger, Rwanda, Senegal.
- In South America and Caribe: Bolivia, Cuba, Ecuador, Haiti, Peru.
- In South-East Asia: Cambodia, Philippines, Vietnam.
Duration?
1 or 5 years.
Budget?
Maximum 40 000 € for 1-year projects - Maximum 80 000 € for 2-years projects.
Call details
The 2025 call for proposals is now closed, but you can download the call document for information purposes (in French).
How to submit a project?
- The project must be submitted online via GIRAF.
- You don’t have a GIRAF account ? Create an account.
- The link to create a project form is provided by the cooperation/international relations unit of of the institution of the project coordinator. The form must be opened by the coordinator of the project proposal.
- GIRAF guide for the candidate (in French only)
Project proposals must include:
- the contact details of all stakeholders;
- the completed project proposal form;
- the detailed budget outline.
These documents will be uploaded through GIRAF.
Evaluation criteria
- Alignment with the objectives of the Start-up Projects
- Relevance of the goals in the context of the project
- Uniqueness/innovativeness/originality of the proposal (in terms of concepts/method/field/institution/etc.)
- Adequacy of goals, expected results and activities
- Adequacy of resources mobilised (human and financial) in relation to the goals
- Scientific and/or educational quality (quality of method, rigour, link with state of the art, etc.)
- Balance of contributions, skills and complementarity of partners
- Prospects at the end of the project
- Alignment with the objectives of the Promotion Projects
- Relevance of the goals in the context of the project
- Uniqueness/innovativeness/originality of the proposal (in terms of concepts/method/field/institution/etc.)
- Consistency between the goals, expected results and activities
- Consistency between the resources mobilised (human and financial) and the goals
- Scientific and/or educational quality (quality of the method, rigour, link with the state of the art, etc.)
- Balance of contributions, skills and complementarity of academic and non-academic partners
- Prospects at the end of the project
Synthetic calendar
14 October 2025: Launch of the call
12 January 2026 at 4 pm (Belgian time, UTC+1): Deadline for opening a new form
16 January 2026 at 12 noon (Belgian time, UTC+1): Final deadline for project submissions
May 2026: Project selection
September 2026: Start-up of the projects
Useful documents
- The thematic CSC document (in French).
- The geographical CSC documents (in French).
MORE INFORMATION: contact ARES : a-v@ares-ac.be
Vade-mecum
Vade-mecum unique pour les projets académiques de la coopération de l'ARES