Documents et outils | ARES Aller au contenu principal

Documents et outils

La page « Documents et outils » de l'ARES vous permet de rechercher et d'accéder facilement aux documents, médias et outils essentiels liés à l'enseignement supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles.

Comment optimiser votre recherche ? Indiquez un ou plusieurs mots-clés, puis affinez les résultats à l'aide des filtres (ou inversement) OU utilisez les guillemets pour chercher une expression exacte.

Il est possible de réinitialiser la recherche en supprimant les critères de filtres.

 

10 résultat(s)

Universities in Action: Adapting Support, Strengthening Integration, Defending Freedom

Soumis par Marine le

Event by the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation – "Universities in Action: Adapting Support, Strengthening Integration, Defending Freedom", June 3d, 2025, Brussels

In a world where academic freedom is increasingly under threat, an event organised in Brussels by the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (SAR FWB) brought together academic institutions, public actors, and international organisations around a common goal: to strengthen support systems for at-risk researchers and reaffirm universities’ commitment to academic freedom.

Three main themes structured the discussions: how to adapt support mechanisms to the realities of displaced researchers, how to foster their long-term integration into French-speaking academic communities, and how to uphold academic values in international partnerships.

The discussions highlighted deep human challenges faced by displaced individuals: loss of academic recognition, emotional uprooting, and pressure for rapid integration. International, European and local programs were presented, showcasing various approaches - from emergency hosting to long-term support - with particular attention to language, career transition, and mental health.

The event also raised sensitive questions: how to approach partnerships with institutions in countries where academic freedom is violated? How to distinguish individual collaborations from institutional commitments? And how to ensure that researchers themselves do not become collateral victims of these decisions?

This moment of collective reflection allowed for the sharing of inspiring practices, strengthening of synergies among stakeholders, and reaffirmation of a strong conviction: universities must remain places of refuge, dialogue, and rebuilding.

Download the full report in English

 

Non-importé
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2025-04/visuel-sar-site.png?itok=1z-B09Hx

Les universités en action : adapter le soutien, renforcer l'intégration, défendre la liberté

Soumis par Marine le

Événement de la section Scholars at Risk en Fédération Wallonie-Bruxelles – « Les universités en action : adapter le soutien, renforcer l'intégration, défendre la liberté », 3 juin 2025, Bruxelles

Dans un monde où les libertés académiques sont de plus en plus menacées, un événement organisé à Bruxelles par la section Scholars at Risk en Fédération Wallonie-Bruxelles a réuni institutions académiques, acteurs publics et organisations internationales autour d’un objectif commun : renforcer les dispositifs d’accueil pour les chercheur·euses en danger et réaffirmer l’engagement des universités en faveur de la liberté académique.

Trois grands axes ont structuré les échanges : comment adapter les mécanismes de soutien aux réalités des chercheur·euses déplacé·es, comment favoriser leur intégration durable dans les communautés académiques francophones, et comment préserver les valeurs académiques dans les partenariats internationaux.

Les discussions ont mis en lumière des défis humains profonds rencontrés par des personnes déplacées : perte de reconnaissance académique, déracinement émotionnel, pression à l’intégration rapide. Des programmes internationaux, européens et locaux ont été présentés, illustrant des approches variées - de l’accueil d’urgence à l’accompagnement sur le long terme - avec une attention particulière portée à la langue, à la reconversion professionnelle et à la santé mentale.

L’événement a aussi soulevé des questions sensibles : comment aborder des partenariats avec des institutions dans des pays où la liberté académique est bafouée ? Comment distinguer les collaborations individuelles des engagements institutionnels ? Et comment éviter que les chercheur·euses eux-mêmes ne deviennent des victimes collatérales de ces décisions ?

Ce moment de réflexion collective a permis de partager des pratiques inspirantes, de renforcer les synergies entre acteur·rices, et de réaffirmer une conviction forte : les universités doivent rester des lieux de refuge, de dialogue et de reconstruction.

Télécharger le compte-rendu complet en français

 

Non-importé
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2025-04/visuel-sar-site.png?itok=1z-B09Hx

Guide de montage d'un PRD-PFS

Ce guide s'adresse aux personnes candidates de projets désireuses de participer à un appel à PRD/PFS de l’ARES et vise à leur fournir les outils méthodologiques nécessaires pour concevoir et formuler des projets de coopération académique au développement efficaces et alignés sur les priorités locales.

Universities in Action: Defending Academic Freedom & Supporting At-Risk Scholars

Soumis par Marine le

Every day, scholars around the world face threats to their safety, their research, and their freedom to think, teach, and speak. Universities and other higher education institutions have a responsibility - not just to offer refuge, but to create real opportunities for these scholars to rebuild their careers and contribute to academic life.

On June 3d, 2025, in Brussels, join key academic leaders, experts, and at-risk scholars themselves for an essential conversation on how higher education institutions can effectively support at-risk scholars, foster their integration in a French-speaking academic environment, and uphold academic freedom in an increasingly challenging global landscape.

This event, co-organised by the members of the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (CRef, ARES, ULB, UCLouvain, and ULiège), will offer inspiring insights, practical recommendations, and a space for meaningful exchange, culminating in a networking reception intended to build connections with peers and experts working at the forefront of academic freedom.

Programme highlights:

  • Adapting support to crises: how can organisations and universities adapt their support mechanisms to the diverse and evolving crises faced by scholars at risk?
  • Integrating scholars at risk in the French-speaking academic environment: what are the key barriers and good practices to the integration of displaced researchers in French-speaking institutions?
  • Preserving academic freedom in partnerships: how can universities navigate the balance between international collaboration and ethical considerations?

 

PROGRAMME

Registration is mandatory – don’t miss out !
Secure your spot now by filling out the registration form.
Registrations are open until 20 May 2025.


We hope you’ll join us for this important discussion and we encourage you to share this event with anyone in your network who might be interested.

1:00 PM – 5:30 PM
Fondation Universitaire - Rue d’Egmont, 11 Brussels
Non-importé
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2025-04/visuel-sar-site.png?itok=1z-B09Hx

Universities in Action: Defending Academic Freedom & Supporting At-Risk Scholars

Soumis par Marine le

Every day, scholars around the world face threats to their safety, their research, and their freedom to think, teach, and speak. Universities and other higher education institutions have a responsibility - not just to offer refuge, but to create real opportunities for these scholars to rebuild their careers and contribute to academic life.

On June 3d, 2025, in Brussels, join key academic leaders, experts, and at-risk scholars themselves for an essential conversation on how higher education institutions can effectively support at-risk scholars, foster their integration in a French-speaking academic environment, and uphold academic freedom in an increasingly challenging global landscape.

This event, co-organised by the members of the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (CRef, ARES, ULB, UCLouvain, and ULiège), will offer inspiring insights, practical recommendations, and a space for meaningful exchange, culminating in a networking reception intended to build connections with peers and experts working at the forefront of academic freedom.

Programme highlights:

  • Adapting support to crises: how can organisations and universities adapt their support mechanisms to the diverse and evolving crises faced by scholars at risk?
  • Integrating scholars at risk in the French-speaking academic environment: what are the key barriers and good practices to the integration of displaced researchers in French-speaking institutions?
  • Preserving academic freedom in partnerships: how can universities navigate the balance between international collaboration and ethical considerations?

 

PROGRAMME

Registration is mandatory – don’t miss out !
Secure your spot now by filling out the registration form.
Registrations are open until 20 May 2025.


We hope you’ll join us for this important discussion and we encourage you to share this event with anyone in your network who might be interested.

1:00 PM – 5:30 PM
Fondation Universitaire - Rue d’Egmont, 11 Brussels
Non-importé
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2025-04/visuel-sar-site.png?itok=1z-B09Hx

Projets de recherche pour le développement et de formation Sud 2026

Soumis par Fabian le
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2024-10/appel.jpg?itok=E-idl54G

Appel à projets de recherche et de formation Sud 2026

Projets de recherche pour le développement et de formation Sud © Shutterstock.com / Near D Krasaesom

/ Appel à projets

L'appel à projets de recherche et de formation sud est clôturé depuis le 11 avril 2025. Vous pouvez consulter les documents relatifs à cet appel à titre informatif.

Qui peut soumettre un projet et quel est le partenariat minimum ?

Le projet doit être déposé par une personne membre d’un établissement d’enseignement supérieur (EES) en Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB) et habilitée par celui-ci à coordonner le projet avec, au moins, un ou une partenaire dans un autre EES en FWB et un ou une partenaire d’un établissement d’enseignement supérieur d’un pays de la liste ci-dessous.

Chaque personne coordinatrice de projet en FWB ne peut soumettre qu’un projet par appel.

Pays éligibles ?

carte 18 pays partenaires
Carte des 18 pays partenaires de projets de l'ARES
  • En Afrique: Bénin, Burkina Faso, Burundi, Cameroun, RD Congo, Madagascar, Maroc, Niger, Rwanda, Sénégal.
  • En Amérique du Sud et Caraïbes: Bolivie, Cuba, Équateur, Haïti, Pérou.
  • En Asie du Sud-Est : Cambodge, Philippines, Vietnam.

Durée ?

3 ou 5 ans.

Budget ?

  • Maximum 350 000 € pour les projets de 3 ans.
  • Maximum 500 000 € pour les projets de 5 ans.

Détails de l'appel

Télécharger le document d'appel.

Comment soumettre un projet ?

  • Le dépôt d’un projet se fait en ligne via la plateforme GIRAF.
  • Pas encore de compte GIRAF? Créer un compte.
  • Le lien de création d’un formulaire de préprojet est communiqué par la personne de contact pour la coopération de l’établissement dont est issue la personne coordinatrice du projet. Le formulaire doit être ouvert par la personne coordonnatrice FWB de la proposition.
  • Date limite pour la création d’un formulaire de préprojet via ce lien : vendredi 28 mars 2025 à midi.
  • Guide GIRAF du candidat.

Les propositions de préprojets doivent inclure :

  • Les données du projet (fiche d’identification), les coordonnées des personnes coordonnatrices et partenaires et le résumé du projet, à fournir via le formulaire GIRAF.
  • Le formulaire de proposition de projet complété.
  • Le canevas du budget indicatif complété.
  • Les CV des personnes coordonnatrices et partenaires.
  • Pour les projets en lien avec un projet PRD ou PFS précédent, le rapport d’autoévaluation de cette intervention.

Ces documents seront téléchargés en pdf via GIRAF.

Critères de sélection

  • Qualité scientifique et pédagogique.
  • Pertinence au développement.
  • Qualité de la stratégie d’intervention.
  • Articulation avec les stratégies locales et autres activités de coopération.
  • Adéquation de la ventilation budgétaire proposée à la stratégie d’intervention.

Procédure de sélection

  • Vérification de la recevabilité administrative.
  • Analyse par un comité d’expertise externe sur la base des critères de sélection.
  • Avis de la Direction générale de la coopération au développement (DGD) et des missions diplomatiques.
  • Analyse et sélection par le Bureau de la Commission de la coopération internationale.

Seules les propositions de préprojet sélectionnées pourront faire l’objet d’une proposition de projet complet.

Calendrier synthétique

13 janvier 2025 : Diffusion de l'appel à préprojet


11 avril 2025 à midi : Clôture et dépôt des préprojets sur GIRAF


18 avril 2025 à midi : Validation des propositions dans GIRAF par les EES


Septembre 2025 : Sélection des préprojets


16 octobre 2025 : Réunion d’information sur la formulation pour les préprojets sélectionnés


Mi-octobre 2025 - début février 2026 : Formulation des projets complets


2 février 2026 à midi : Soumission des projets complets


Mars 2026 : Approbation des projets complets par la Commission de la coopération internationale


Avril 2026 : Approbation des projets complets par le Conseil d'administration de l’ARES


Septembre-décembre 2026 : Démarrage des projets


Documents de référence

Tutoriel sur le montage d'un PRD-PFS

URL de Vidéo distante

EN SAVOIR + : contactez l’équipe via l'adresse prd-pfs@ares-ac.be.

Research projects and training projects for the South 2026

Soumis par Fabian le
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2024-10/appel.jpg?itok=E-idl54G

Call for research and training projects 2026

Research projects and training projects for the South © Shutterstock.com / Near D Krasaesom

/ Call for projects

The call for research and training projects is closed since 11 April 2025. You can consult the documents relating to this call for information.

Who can submit a proposal and what is the minimum partnership?

The project must be submitted by a member of a higher education institution (HEI) in the Wallonia-Brussels Federation (WBF) and empowered by this HEI to coordinate the project, with at least one partner in another HEI in WBF and one partner of an HEI from a country included in the list below.

Every WBF coordinator can only submit one project per call.

Eligible countries?

carte 18 pays partenaires
Carte des 18 pays partenaires de projets de l'ARES
  • In Africa: Benin, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, DR Congo, Madagascar, Morocco, Niger, Rwanda, Senegal.
  • In South America and Caribe: Bolivia, Cuba, Ecuador, Haiti, Peru
  • In South-East Asia: Cambodia, Philippines, Vietnam.

Duration?

3 or 5 years.

Budget?

  • Maximum 350 000 € for 3-year projects.
  • Maximum 500 000 € for 5-year projects.

Call details

Download the call document.

How to submit a project?

  • The project must be submitted online via GIRAF.
  • You don’t have a GIRAF account? Create an account.
  • The link to created a preproject form is provided by the contact person for cooperation of the HEI from which the project coordinator comes. The form must be opened by the WBF coordinator of the project proposal.
  • Deadline to create a preproject form through the link: Friday 28 March 2025 at midday.
  • GIRAF guide for the candidate (only in French).

Preproject proposals must include:

  • The project data (identification sheet), the contact details of coordinators and partners and the project summary, to be provided through the GIRAF form.
  • The project proposal form, duly filled.
  • The indicative budget canevas, duly filled.  
  • CVs of coordinators and partners.
  • For projects linked to a previous RPD or TPS project, the self-evaluation report of that project.

These documents will be uploaded in pdf through GIRAF.

Selection criteria

  • Scientific and pedagogical quality.
  • Relevance to development.
  • Quality of the intervention strategy.
  • Connection with local strategies and other cooperation activities.
  • Adequacy of budget breakdown to the proposed intervention strategy.

Selection process

  • Verification of the administrative admissibility.
  • Analysis by a committee of external experts based on the selection criteria.
  • Opinion of the General Direction for Development cooperation (DGD) and diplomatic missions in eligible countries.
  • Analysis and selection by the bureau of the International Cooperation Commission (ICC).

The pre-project proposals that are selected will be the only ones eligible to submit a full project proposal.

Synthetic calendar

13 January 2025: Launch of the call for preprojects


11 April 2025 at midday: Close of the call and submission of the proposals through GIRAF


18 April 2025 at midday: Validation of the proposals in GIRAF by higher education institutions (HEI)


September 2025: Selection of preprojects


16 October 2025: Information meeting on formulation, for selected preprojects


Mid-October 2025 - beginning of February 2026: Formulation of full projects


2 February 2026 at midday: Submission of full projects


March 2026: Validation of full projects – approval by the ICC


April 2026: Approval of full projects by the executive board of ARES


September-December 2026: Start-up of projects


Reference documents

RPD-TPS assembly tutorial

URL de Vidéo distante

More information : contact the team via prd-pfs@ares-ac.be.

Résultats 1 à 7, sur 10