Aller au contenu principal

Actualités

Octobre 2025

Lundi Mardi Mercredi Jeudi Vendredi Samedi Dimanche
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

17 résultat(s)

Vous êtes résident·e permanent·e et travaillez dans l’un des...

La troisième édition des journées franco-belges des écoles...

ParQua Tool - Partnership Quality Assessment tool

Soumis par Fabian le

This tool was designed to be adaptable to a wide range of partnerships between higher education institutions (framework agreements, mobility partnerships, joint degree agreements, capacity-building projects, scientific collaborations, strategic partnerships, etc.). Its purpose is to evaluate partnership relationships and encourage reflective thinking about them.

Objectives of the ParQua Tool

The ParQua tool pursues the following objectives:

  1. Evaluate the partnership, not the partner: The tool is designed to assess the partnership relationship itself, including the activities initiated and supported by FWB institutions within these collaborations, and to encourage joint reflection with the partner. It is not limited to evaluating only the activities proposed unilaterally by the partner institution.
  2. Encourage dialogue within the institution and with the partner: The tool aims to facilitate discussions between partner institutions based on clear and structured criteria, and also to promote dialogue among various stakeholders within each institution (students, academic staff from different faculties/departments, administrative staff, and leadership).
  3. Promote evidence-based partnership management: While it may be difficult to meet all the criteria, dimensions, and indicators in the ParQua tool, this should encourage institutions to systematically collect objective data on the partnership and analyze it with a view to continuous improvement.
  4. Support the development of new partnerships: Beyond evaluating existing partnerships, the tool can also serve as a checklist when establishing new partnerships, always in dialogue with all partner institutions.


Evaluation Grid

Practically, the tool provides an evaluation grid that outlines criteria related to the relevance, effectiveness, and performance of a partnership, through more than 120 concrete indicators linked to the management and evolution of inter-institutional collaboration. A user guide is also provided to facilitate its use.

The evaluation grid offers the most comprehensive overview possible of all components useful for assessment. However, each user is free to select only the information they find relevant in the context of their institution.

 

The ParQua Tool in Action!

URL de Vidéo distante

 

LEARN MORE: Download the presentation brochure in PDF format and the evaluation grid in Excel format.

 

Document(s) utile(s)

Fichier




Outil ParQua - Partnership Quality Assessment tool

Soumis par Fabian le

Ce dernier a été conçu en vue de pouvoir être adapté à une gamme diversifiée de partenariats conclus entre plusieurs établissements d’enseignement supérieur (accords-cadres, partenariats de mobilité, conventions de codiplômation, projets de renforcement de capacité, collaborations scientifiques, partenariats stratégiques, …). Il a pour but d'évaluer les relations partenariales et d'inciter une démarche réflexive à leur sujet.
 

Objectifs de l'outil ParQua

L’outil ParQua poursuit les objectifs suivants :

  1. Évaluer le partenariat, pas le partenaire : l’outil a été développé en vue de pouvoir évaluer la relation partenariale, y compris les activités suscitées et soutenues par les établissements FWB eux-mêmes dans le cadre de ces collaborations, et d'inciter une démarche réflexive avec le partenaire. Il ne se limite donc pas à un processus d’évaluation portant uniquement sur les activités proposées de manière unidirectionnelle par l’établissement partenaire.
  2. Inciter le dialogue au sein de son établissement et avec le partenaire : l’outil a pour but de faciliter non seulement les discussions entre les établissements liés par le partenariat, sur la base de critères clairs et structurés, mais aussi d’inciter au dialogue entre les différents acteurs au sein même des établissements (étudiant·es, membres du personnel académique au niveau de différentes facultés/départements, membres du personnel administratif, membres de la direction).
  3. Favoriser la gestion « objectivée » du partenariat (evidence-based partnership) : si dans certains cas, il peut sembler difficile de répondre à tous les critères, les dimensions et les indicateurs repris dans l’outil ParQua, cela doit inciter l’établissement à collecter de manière systématique des données objectives sur le partenariat et à analyser ces données dans une perspective d’amélioration continue.
  4. Accompagner le développement de nouveaux partenariats : au-delà de l’évaluation des partenariats existants, l’outil peut également servir de « checklist » lors de la mise sur pied de nouveaux partenariats, et ce toujours en dialogue avec tous les établissements partenaires.


Grille d'évaluation

Concrètement, cet outil met à disposition une grille d’évaluation déclinant les critères propres à la pertinence, l’efficacité et la performance d’un partenariat, à travers plus de 120 indicateurs concrets liés à la gestion et de l’évolution d’une collaboration interinstitutionnelle. Celle-ci est accompagnée d’un guide d’utilisation afin d’en faciliter l’usage.

La grille d’évaluation propose un aperçu le plus exhaustif possible de toutes les composantes utiles à une évaluation. Néanmoins, chaque personne utilisant l’outil peut décider de sélectionner uniquement les informations qui lui paraissent pertinentes dans le contexte lié à son établissement.
 

L'outil ParQua en image !

URL de Vidéo distante

 

EN SAVOIR + : télécharger la brochure de présentation de l’outil au format PDF, et la grille d'évaluation sous format Excel.

 

Document(s) utile(s)

Fichier




The Launching Event of the Scholars at Risk – Wallonia-Brussels Federation Section

Soumis par Anonyme (non vérifié) le

Scholars at Risk is an international network of higher education institutions dedicated to protecting and supporting scholars whose life and academic work is at risk due to threats to their freedom, safety, and well-being.

The members of the new Scholars at Risk Wallonia-Brussels Federation section are proud to join their forces to establish a dedicated section to champion academic freedom and human rights. Drawing upon their collective experience of hosting and supporting academics and researchers in danger for many years now, this collaboration aims to develop more resources to help and host scholars at risk, raise the profile of the numerous actions being taken by the members in this area, and optimise the sharing of experiences and good practices between institutions.

We look forward to your presence at this significant event as we come together to support academic freedom, defend human rights, and stand in solidarity with scholars facing threats around the world. By uniting our efforts and sharing our experiences, we can create a brighter future for scholars at risk and uphold the fundamental principles of education and freedom.

 

« The Launching Event of the Scholars at Risk – Wallonia-Brussels Federation Section »

Brussels · November 21, 2023 · 1:15 PM - 5:20 PM, followed by a networking reception until 6:30 PM

 

 

Event Highlights

  • Keynote Addresses: Eminent scholars and human rights advocates will share their insights into the importance of academic freedom and the role of higher education institutions in promoting it.
  • Panel Discussions: Engage in thought-provoking discussions on the challenges scholars face globally and the initiatives taken to protect and support them.
  • Networking Reception: Connect with fellow academics, students, and advocates for academic freedom during the reception following the event.

Date

November 21, 2023

Time

1:15 PM - 5:20 PM, followed by a networking reception until 6:30 PM.

Programme

Venue

Fondation Universitaire (Salle A)
Rue d’Egmont, 11
1000 Brussels

Audience

This event is free of charge and open to the public. Researchers, students, scholars at risk who have been or are being hosted by institutions, HEIs’ international relations officers, admissions, foundations, human rights organisations are particularly encouraged to take part.

Please feel free to share the invitation to this event with anyone who might be interested.

How to Register

To secure your spot, please fill in the webform by November 10, 2023.

Contact Information

For inquiries, please contact Alexia Vercruysse: 

alexia.vercruysse@ares-ac.be or international@ares-ac.be 

 

Banner Logo

 

Bruxelles
Importé
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2025-04/hearder-agenda.jpg?itok=ueZMOsvC

Professional Higher Education for Sustainable Development: Creating a Change that Endures

Soumis par Anonyme (non vérifié) le

La conférence sera structurée selon les cinq piliers de l'Agenda 2030 : les personnes, la planète, la prospérité, la paix et les partenariats. L'objectif est d'élaborer une série de recommandations spécifiques et de discuter d'un plan d'action potentiel pour leur mise en œuvre par l'enseignement supérieur professionnel et ses parties prenantes au cours des prochaines années.

La conférence est divisée en deux jours. Le 20 mai, la session portera sur l'enseignement supérieur professionnel (EPS) et la durabilité, en examinant les perspectives futures et en partageant les nouvelles pratiques inspirantes des contributeurs. Le 21 mai, le thème de la récupération intelligente et durable des régions sera abordé, avec plusieurs orateurs principaux et des sessions interactives parallèles.

Au cours de la conférence, vous aurez l'occasion d'entrer en contact avec des personnes de toute l'Europe partageant les mêmes idées, tout en apprenant davantage sur les tendances, les modèles et les pratiques inspirantes.

Intéressé·e ? Inscrivez-vous avant le 14 mai !

 

"Professional Higher Education for Sustainable Development: Creating a Change that Endures"

Conférence en ligne · 20-21.05.21 · 10h00-17h00

 

 

Qui ?

EURASHE

 

Quand ?

20 et 21 mai 2021, de 10h00 à 17h00

 

Quoi ?

Conférence "Professional Higher Education for Sustainable Development: Creating a Change that Endures"

 

 ?

Conférence en ligne

 

Inscription ?

La participation est gratuite, mais l'inscription est obligatoire. Date limite : 14 mai 2021

 

EN SAVOIR + : visiter la page relative à la conférence sur le site web d'EURASHE et consulter le programme de la conférence

 

Événement en ligne
Importé
/sites/default/files/styles/image_white_header_paragraph/public/2025-04/hearder-agenda.jpg?itok=ueZMOsvC
Résultats 1 à 7, sur 17